„Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu pojūčių takeliu“

Kiekviena pradžia yra sunki, o pirmieji žingsniai patys nedrąsiausi, kupini įvairių klausimų ir abejonių.

Šie metai – pirmi metai, kai Vilniaus miesto lopšelio – darželio „Pilaitukas“ bendruomenė rugsėjo – lapkričio mėnesiais įgyvendino aplinkosauginio švietimo projektą „Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu pojūčių takeliu“, kuris finansuojamas Vilniaus miesto savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo 2020 metų specialiosios programos lėšomis. Projekto tikslas – sudaryti sąlygas visiems: tiek lopšelio-darželio, tiek socialinių partnerių vaikams bei bendruomenės nariams tyrinėti ir analizuoti gyvosios ir negyvosios gamtos objektus bei reiškinius, plėtoti ekologinio sąmoningumo nuostatą, formuoti aplinkosaugos įgūdžius per įvairias edukacines, eksperimentines bei tiriamąsias veiklas.

Vilniaus miesto lopšelio-darželio „Pilaitukas“ vaikai – tikri gamtos bičiuliai, tad nieko nelaukę kibome į darbus. Pradėjome nuo savo artimiausios aplinkos tvarkymo. Siekiant ugdyti vaikų ekologinį bei aplinkosauginį mąstymą, su vaikais buvo kalbamasi apie mišką, jo gyventojus bei miško augmeniją. Diskusijų metu buvo pastebėta, kad besilankantys miške vaikai aptinka daug gamtos pažeidimų: šiukšlių, nulaužtų medžių, išdraskytų samanų ir skruzdėlynų. Vedini gerų ketinimų ir norėdami prisidėti prie aplinkos išsaugojimo, nutarėme susitvarkyti šalia savo darželio esantį mišką-parką. Švarinimosi akcijos metu vaikai lankėsi miške, gėrėjosi miško gamta, rinko šiukšles, tvarkė nulūžusias medžių šakeles, aplankė miške esančius skruzdėlynus. Kartu su vaikais pasidžiaugėme nuveiktų gerų darbų gamtai rezultatais.

Priešmokyklinio amžiaus vaikai dalyvavo smagioje edukacinėje veikloje „Pasimatuok eigulio kepurę“. Kartu su eiguliu Raimundu Ereminu vaikai vyko į išvyką po Pilaitės mišką-parką. Edukacijos metu susipažino su šalia darželio augančiais augalais. Pasivaikščiojimo po mišką metu vaikai susipažino su medžiais ir jų pavadinimais, stebėjo paukščius, ieškojo žvėrelių pėdsakų bei sužinojo įdomių faktų apie miško žvėris. Eigulys atskleidė paslaptis apie miške šliaužiojančius žalčius ir gyvates. Vaikai sužinojo, kad juos galima atskirti pagal kvapą. Edukacijos metu vaikai ugdė ekologinio mąstymo įgūdžius, stiprino pažintinius, patirtinius gebėjimus. Išvykos metu eigulys supažindino su miškininko profesija ir jo atliekamais darbais. Grįžę į darželį kartu su miškininku vaikai pasodino pelkinį ąžuolą ir nustebo sužinoję, kad jis gali augti ne tik pelkėje, bet ir darželio kieme. Mažieji gamtininkai davė mažųjų gamtos mylėtojų žodį, kad pasodintą medelį mylės, saugos ir prižiūrės.

Susitvarkę savo artimiausią aplinką, pasimatavę eigulio kepurę bei pasodinę medelį, patraukėme VU Botanikos sodo takeliais ieškoti, atrasti ir įminti gamtos paslaptis. Vyresni  5-6  metų vaikai dalyvavo edukacinėje veikloje „Gamtos žinutė mums“ – vaikštinėdami rudenėjančio botanikos sodo takeliais ir klausydamiesi pasakojimų, vaikai susipažino su ten augančiais įdomiais augalais, sužinojo įdomybių apie jų lapus, vaisius, žiedus. Priešmokyklinukai turėjo galimybę sužinoti daug įdomybių apie augalus edukacinėje veikloje „Augalų medžioklė“, kurios metu susipažino su sode augančiais augalais, jų rūšimis, tyrinėjo augalų vaisius bei sėklas, sužinojo apie augalų augimui reikalingas sąlygas bei priežiūrą, aiškinosi augalų augimo procesą.

Sudalyvavę edukacinėse veiklose supratome, kad pažinti ir pajausti miško grožį galima ne tik iš pasakojimų, o tiesiogiai prisilietus prie gamtos, jos paslapčių.

Vedini gerų idėjų sukūrėme ir eksponavome Pilaitės miške-parke savo taisykles, kurias pavadinome „Kaip saugiai elgtis miške“.

Visa „Pilaituko“ bendruomenė, vedina gražių ketinimų, palaikydama gamtos išsaugojimo, tvarumo ir ekologinio sąmoningumo idėjas savo kūrybiniais sumanymais prisidėjo prie parodos „Įminkime miško paslaptis“ įgyvendinimo, kurios įgyvendinimui reikia tiek nedaug: smagaus pabuvimo gamtoje kartu su visa šeima renkant gamtinę medžiagą ir truputį fantazijos, vaizduotės kuriant įvairias menines kompozicijas iš gamtinės medžiagos. Gamtoje surinkta gamtinė medžiaga bendruomenės kūrybiškumo pastangų dėka, virto  puikiais meno kūriniais, kurie papuošė darželio lauko aplinką bei suteikė džiugių akimirkų visai darželio bendruomenei.

Inovatyvi ir patraukli žinių perteikimo forma – viktorinos organizavimas. Viktorinoje, dalyvavo penkios Vilniaus miesto priešmokyklinio ugdymo grupių komandos. Viktorinos tikslas – plėtoti  priešmokyklinio amžiaus vaikų ekologinį sąmoningumą, stiprinti pažintinius, komandinio darbo gebėjimus, skatinti teigiamų emocijų bei atradimo džiaugsmo išgyvenimą.

Leisdami laiką gamtoje, stebėdami vaikų sumanymus pedagogai atrado daug puikių idėjų viktorinos „Mokausi gamtoje ir iš gamtos“ organizavimui darželio kieme. Tačiau epidemiologinė situacija pakoregavo planus ir viktorina iš darželio kiemo persikėlė į visiškai naują ir vaikams dar mažai pažįstamą virtualią erdvę Zoom platformoje.

 Pedagogams, dalyviams bei viktorinos organizatoriams tai buvo visiškai  nauja patirtis, kuri leido skleistis naujoms kūrybinėms idėjoms, sumanymams bei suteikė galimybę leistis į naujų, inovatyvių ugdymo metodų paieškas.

Organizuotas tarptautinis projektas „Žaliosios mokymosi aplinkos panaudojimo galimybės, siekiant aktyvaus patirtinio gamtos pažinimo“. Projektas buvo įgyvendinamas ir virtualioje eTwining programos erdvėje. Projekto įgyvendinimo metu projekte dalyvaujantys pedagogai turėjo galimybę dalintis veiklų žaliosiose mokymosi aplinkose aprašais. Buvo sukurta elektroninė pasidalintų pedagogų patirčių, veiklų aprašų knyga.

Įgiję naujų žinių apie gamtą ir ekologiją, ėmėmės naujų idėjų įgyvendinimo kuriant darželio teritorijos edukacinę aplinką.

Naudojantis kodo nuskaitymo programa (QR kodo skaitytuvas) buvo pagamintos ir įrengtos interaktyvios-edukacinės (ilgalaikės) kortelės darželio kieme augančių medžių pažinimui. Kortelėse pateikta trumpa informacija apie medžius, o po kodu slypintys įdomūs faktai apie medį arbą krūmą, suteikė galimybę visai darželio bendruomenei pažinti ir inovatyviai bei kūrybiškai  įsisavinti informaciją, apie kieme augančius medžius bei krūmus.

Daug sužinoję apie gamtą, medžius, siekdami  pažintinio proceso tęstinumo grupėse, sukūrėme ir pagaminome edukacines dėliones „Lietuvoje augantys medžiai“, kurių dėka vaikai turi galimybę gilinti žinias apie Lietuvoje augančius medžius.

Kaip ir  gamtoje naktį keičia diena, o po rudens ateina žiema, taip ir mes mažais žingsneliais priartėjome prie savo svajonių įgyvendinimo tikslo – darželio kieme įsirengėme pojūčių taką ir su nekantrumu laukiame ateinančio pavasario, kad galėtume basomis kojomis  pabėgioti ir pajusti gamtoje slypinčią didybę…

Šalia pojūčio tako pagaminome ir įrengėme ilgalaikes edukacines korteles su įdomiais gamtamoksliniais faktais apie pojūčių tako įrengimui panaudotą gamtinę medžiagą: smėlį, medžio žievę, kankorėžius, kaštonus, giles, akmenis.

Edukaciniais tikslais darželio bendruomenei parengėme lankstinuką „Pojūčių takelis mūsų kieme“.

 Lankstinuke pateikta informacija apie tai, kaip  prisidėti prie aplinkos saugojimo ir švarinimo kūrybiškai panaudojant gamtos dovanas ir pateiktos idėjos, kaip paprastomis namų sąlygomis įkurti pojūčių taką savo kieme.

Įgyvendinę projekto idėjas, visi drauge sukūrėme šūkį : „Mažais žingsneliais švarios planetos link“.

 

Straipsnį parengė Vilniaus miesto l-d „Pilaitukas“

prieš. ugd. pedagogės Virginija Dagilienė ir

Sigita Norvilienė

ikimokyklinio ugdymo pedagogė Gintarė Juozaitytė, 

dir. pav. ugdymui Lilija Dževeckaja